Näyttää siltä, että pionien paras kukinta on käsillä tämän ja seuraavan viikon aikana. Säistä riippuen osa pioneista saattaa kukkia vielä heinäkuun toisellakin viikolla. Onneksi pioneissa on eriaikaista kukintaa lajikkeesta riippuen eli kaikki eivät kuki aivan samaan aikaan.
Puutarhaan on mahollisuus tulla vierailemaan pari kertaa viikossa, kannattaa tarkistaa aukiolo kotisivulta (linkki löytyy jutun alla). Mainittakoon, että 5.6 emme ole auki, silloinhan pääsee kiertämään Avoimet puutarhat -tapahtuman myötä monia upeita kotipuutarhoja, jotka ovat vain harvoin avoinna vieraille.
Mainittakoon myös, että mikäli toivot vierailun yhteydessä kahvitarjoilua, niin soita etukäteen, jotta pystyn varautumaan. Kotisivulla näkyvinä vierailuaikoina on tarjolla käyntimaksuun sisältyen itsetehtyä mehua ja pikkuleipiä tai muuta pientä maisteltavaa.
Soita ihmeessä, jos toivot pienelle tai isommalle ryhmälle omaa opastettua kierrosta. Silloin pääsee paremmin juttelemaan puutarha-asioista ja vastaamaan kysymyksiin.
Meidän maksulliset puutarhavierailut ovat maatalouden sivuelinkeinona yritystoimintaa ja harras toiveeni on, että kotipuutarhamme voisi tarjota hieman erilaisen puutarhakohteen. Blogiani seuranneet tietävät, että vaikka tila on vanha, olemme viimeisten kahdeksan vuoden aikana tehneet monia uusia istutusalueita ja kunnostaneet vanhoja istutuksia.
Täältä voi löytää maatilan pihapiirin, kotikutoisen puistomaisen puutarhan sekä ideoita kivien ja kasvien yhdistelemistä.
Olen isännän avustuksella tehnyt eläinten vanhalle laidunalueelle ja peltosaralle oman pikkuisen arboretumini eli tämä puistomainen alue on luonteeltaan ja rakenteiltaan hieman erilainen kuin alkuperäinen puutarha.
En tietenkään pysty kilpailemaan vuosikymmeniä kasvaneiden arboretumien mahtavuudessa, mutta toivoisin, että tämä kohde voisi antaa puutarhaihmisille katseltavaa ja ehkä jopa ideoita puiden ja pensaiden yhdistelemisestä. Minulle tämä on ainakin ollut kiinnostava temmellyskenttä.
Uskoisin, että puutarha on muuttunut aika paljon jopa viimeisen kahden vuoden aikana, koska joka vuosi on tullut uusia istutuksia tai rakenteita - ja kasvit tietysti kasvavat (tai kuolevat).
Toivoisin, että puutarhavierailujen aikana kävijät voisivat saada kokemuksen, että kaiken kiireisen elämän keskellä puutarha voi antaa mahdollisuuden rauhoittumiseen ja luonnon aistimiseen.
Olet lämpimästi tervetullut tutustumaan: www.ryonanhovinpuutarha.fi

.jpeg)






Kyllä kuule tiärän, että teirän puutarha tuattaa kaikille kävijöölle montaki ahaa elämystä, vaikka oliski keskivertoa enemmä puutarhahullunvikaa, siksi monipualinen se on. Toivon palio viaraalijoota. Vahinko ku ootta niin kaukana, mutta eihän sitä koskaan tiärä........joku kesä.
VastaaPoistaOlet ystävällinen ja toivottavasti olet oikeassa. Sinua olisi todella hauska nähdä, mutta välimatka on tosiaan aika pitkä.
PoistaHei, tiedoksi että kotisivuillanne runsaasti kirjoitusvirheitä.
VastaaPoistaOlen pahoillani kirjoitusvirheistä, otan ne ”omaan piikkin”, vaikka kotisivu on ammattilaisen tekemä. Pitääkin pyytää apua virheiden korjaamisessa, koska omia virheitä ei aina huomaa.
PoistaToivon kuitenkin sinulle hyvää kesää.
Aivan ihana tuo teidän puutarha.🥰
VastaaPoistaKommenttisi rohkaisee ja saa hyvälle mielelle. Lämmin kiitos! Tiedän kuitenkin, että aina on keskeneräisyyttä ja kunnostettavaa :).
Poista